Ang Pang

Ang Pang - integrale dorpsontwikkeling

2010 Bouw van de school in Ang Pang2010 Bouw van de school in Ang Pang2010 Eerste schooljaar in Ang Pang2010 Eerste schooljaar in Ang Pang2010 Eerste schooljaar in Ang Pang2010 Eerste schooljaar in Ang Pang2010 Eerste schooljaar in Ang Pang2010 Eerste schooljaar in Ang Pang2014 Teacher training2017 Nieuwe waterleiding voor 50 gezinnen2017 Nieuwe waterleiding voor 50 gezinnen2017 Nieuwe waterleiding voor 50 gezinnen2017 Nieuwe waterleiding voor 50 gezinnen2017 Nieuwe waterleiding voor 50 gezinnen2017 Twee klaslokalen afgebroken na moessonschade

Wat is Ang Pang?

    Ang Pang is een klein Nepalees dorp in het Mount Everestgebied. Het dorp telt zo'n 500 inwoners.

    Doorheen hun reizen raakten ‘De Vrienden van Ang Pang’ verknocht aan Nepal. Ze steunden in 2009 de bouw van een dorpsschool en gaven financiële ondersteuning voor de verdere infrastructuur en een degelijke lerarenopleiding.

    In 2011 gingen ‘De Vrienden van Ang Pang’ op in Chautaara vzw: een partner met gelijkgestemde ideeën en een hart voor Nepal.

    Onze steun

    Waterleiding
    Het afgelegen Ang Pang had tot 2011 geen zuiver water. Met de financiële hulp van Chautaara vzw boorden de dorpelingen op 1,5 km van het dorp een bron aan en legden ze een waterleiding tot in het centrum van het dorp. Dankzij het zuivere water is de gezondheid van de inwoners van Ang Pang er behoorlijk op vooruit gegaan. Minder ziektes betekent meer welvaart.

    Lerarenopleiding
    Twee leraars genoten een lerarenopleiding aan een erkend opleidingscentrum in Phaplu. Ze leerden drie maanden lang de knepen van het vak. Terug in Ang Pang deelden zij deze kennis met de andere leraars van de school.

    Eind januari 2014 nemen 5 leerkrachten deel aan een meerdaagse "teacher training", gefinancierd door Chautaara vzw. Een doorwinterde ‘high school teacher’ uit Kerung neemt hen mee in de wondere wereld van de pedagogiek, ze leren over ‘commitment, ability, character en health’ Aan de hand van vele oefeningen en methodieken, krijgen de leerkrachten meer informatie over de rol die zij als leerkracht dienen op te nemen. Die gaat immers veel verder dan enkel de lessen wiskunde, fysica, Engels of Nepali af te haspelen. Zeker in het kleine bergdorp vervullen leerkrachten een belangrijke sociale rol ten aanzien van de kinderen. Deze nieuwe kennis, vaardigheden en inzicht kunnen de leraars gebruiken om hun onderwijs te verbeteren zodat leergierige kinderen wordt opgeleid tot bewuste volwassenen.

    Gemeenschapsvorming
    Twee Ang Pangers liepen één week stage bij de Nepalese ngo Chess. Chess ondersteunt gemeenschappen bij de opstart van microfinancieringsprojecten, boerencoöperaties, groepsaankopen, vorming en meer. Ang Pang wordt nu stilaan een beter georganiseerd dorp dat oprecht gelooft in de kracht van samenwerken.

    _______

    Nieuws uit Ang Pang

    • 2017
      • januari: €2500 noodhulp voor heropbouw school
      • juni: €1500 steun voor verdere installatie drinkwaterleidingen in het dorp.
      • september: In het totaal zijn er nu 4 klassen hersteld. Maar zware moessonregens veroorzaken bijkomende schade aan de nog te herstellen klassen, 2 ervan moeten worden afgebroken. Chautaara stelt €2500 noodhulp ter beschikking voor de heropbouw van de school
    • 2016
      • 2 klassen zijn ondertussen heropgebouwd, de school telt nu 145 leerlingen
    • 2015
      • Door de aardbeving in April is de dorpsschool ernstig beschadigd. Alle steunmuren staan "bol" en zullen op termijn dus moeten afgebroken en heropgebouwd worden. Er worden shelters opgezet om de schoolactiviteiten toch nog zo goed mogelijk te laten doorgaan
    • 2014
      • Eind januari nemen 5 leerkrachten deel aan een meerdaagse "teacher training"
    • 2012
      • De 1,5 km lange waterleiding naar het dorp wordt geplaatst
    • 2011
      • Het eerste schooljaar gaat van start in de dorpsschool
      • Vanaf augustus kunnen ook kleuters terecht in de school
    • 2010
      • In Ang Pang wordt een nieuwe dorpsschool afgewerkt. In 2009 werd gestart met de bouw van deze basisschool die plaats biedt aan zo'n 120 dorpskinderen